"> SAMPLING CAMPAIGN CBR14

MARZAMEMI 27-28 Giungo 2023

ENG: The last sampling campaign took place in Marzamemi on 27 and 28 June. The activities carried out by the team coordinated by Prof. Adriano Guido were aimed at sampling the water columns on the verticals of the points where the CBR_2_3_7C and CBR_2_4_21C bioconstructions were taken during the previous campaigns.

The activities are part of the FISR CresciBluReef – Grown in the blue: new technologies for knowledge and conservation of Mediterranean reefs project, which involves three Italian universities: University of Milano-Bicocca, University of Calabria and University of Catania.

The researchers involved have different skills, ranging from geomicrobiology to water geochemistry. The sampling is aimed at the geochemical characterization of water at different depths from the surface and in direct contact with the bioconstructions. The aim is to identify possible geochemical proxies which are fractionated in the bioconstructions in equilibrium with the average composition of the water and which can be used as environmental tracers.

ITA: I giorni 27 e 28 giugno scorsi si è svolta l’ultima campagna di campionamento a Marzamemi. Le attività svolte dal team coordinato dal Prof. Adriano Guido sono state finalizzate al campionamento delle colonne d’acqua sulle verticali dei punti in cui sono state prelevate le biocostruzioni CBR_2_3_7C e CBR_2_4_21C durante le campagne precedenti.

Le attività fanno parte del profetto FISR CresciBluReef – Grown in the blue: new technologies for knowledge and conservation of Mediterranean reefs, che coinvolge tre università italiane: Università degli Studi di Milano-Bicocca, Università della Calabria e Università degli Studi di Catania.

I ricercatori coinvolti hanno competenze che vanno dalla geomicrobiologia alla geochimica delle acque e la campionatura è mirata alla caratterizzazione geochimica delle acque a diverse profondità dalla superficie e a diretto contatto con le biocostruzioni. Lo scopo è quello di individuare possibili proxy geochimici che vengono frazionati nelle biocostruzioni in equilibrio con la composizione media delle acque e che possono essere utilizzati come traccianti ambientali.